Hoe vergroot je de naamsbekendheid van een niche-product?
Hoe vergroot je de naamsbekendheid? Met die vraag startte ik bij Sunshower. Sunshower ontwikkelt producten voor in de badkamer die directe infraroodwarmte of veilig zonlicht geven.
Na een avondje doorhalen als student, in slaap gevallen onder de zonnebank en compleet verbrand, kwam oprichter Merijn Wegdam op het gouden idee. Samen met zijn partner Oscar Meijer ontwikkelden zij Sunshower; een zonnebank voor onder de douche. Lekkerder wakker worden kon je, je als Hollander toen niet voorstellen.
Met Michael Tulp als algemeen directeur aan boort toverden ze de Sunshower om tot Vitamine D booster en voegden daar later ook nog eens infrarood aan toe. De Nederlandse badkamer industrie werd laaiend enthousiast. De mannen wilden het merk internationaal laten doorbreken en zochten iemand die hun hielp het merk een boost te geven. En zo kwam ik in dienst als marketing communicatie manager (2018-2020) en kon ik het merk klaar stomen voor nationale en internationale doorbraak.
Build you Brand
Een Sunshower koop je in een badkamerspeciaalzaak in Nederland, België, Duitsland, Italië en het aantal landen neemt nog toe. Ik startte met het bedenken en uiteen zetten van een lange termijn marketingstrategie 2018-2025. Want van een niche-product ontwikkelen naar mainstream kost tijd. Parallel daaraan maakte ik het jaarlijkse marketing planning & social media (actie)plan. Hiermee kreeg de ingezette strategie fysiek gestalte. Voor de Duitse groeimarkt heb ik in samenwerking met de export manager een eigen strategie opgezet. Ik weet nog dat we bij de belangrijkste distributeur zaten en de presentatie in het Duits gaven. Dat was wel even hele andere Kuchen, dan een wintersport-woordje Duits spreken. Gelukkig heb ik twee jaar in Duitsland gewoond en voel ik me daardoor snel thuis.
Na het maken van het plan zijn we verder gegaan met het opzetten en optimaliseren van alle communicatie (kanalen) aan de hand van opgestelde customer journey voor B2B als B2C. De customer journey hebben we gemaakt door eerst uitvoerig te brainstormen met het team en samen de processen in kaart te brengen. Met het geselecteerde reclamebureau hebben we de huisstijl gerebrand en doorvertaald in onder meer de website, POS materiaal en de TV commercial. De TV commercial werd uitgezonden in Nederland en opgevolgd door een online campagne. Hierdoor is het product binnen de doelgroep qua naamsbekendheid gegroeid.
Concept your Brand
Feel what light can do was het concept dat we samen met BoviAgency hebben ontwikkeld en met Lukkien hebben geproduceerd. Met dit concept maakten we duidelijk dat het gaat om licht therapie onder de douche; kracht van zonlicht en infrarood.
Execute your brand
In de periode dat ik werkzaam was bij Sunshower heb ik vooral nauw samengewerkt met de algemeen directeur en de export manager. Om alle evenementen zoals de 50+beurs in Nederland, de ISH in Duitsland, de Sunshower experience room op het hoofdkantoor en andere activiteiten uit te voeren heb ik een marketingafdeling opgezet. Toen ik vertrok bestond de afdeling uit een persoon voor events, een voor content. Daarnaast heb ik (nieuwe) externe partijen aangesteld zoals het reclamebureau, een DTP’er, een leverancier voor POS-materiaal en een vaste drukker.