Sunshower

Hoe vergroot je de naamsbekendheid van een niche-product?

Hoe vergroot je de naamsbekendheid? Met die vraag startte ik bij Sunshower. Sunshower ontwikkelt producten voor in de badkamer die directe infraroodwarmte of veilig zonlicht geven.

Na een avondje doorhalen als student, in slaap gevallen onder de zonnebank en compleet verbrand, kwam oprichter Merijn Wegdam op het gouden idee. Samen met zijn partner Oscar Meijer ontwikkelden zij Sunshower; een zonnebank voor onder de douche. Lekkerder wakker worden kon je, je als Hollander toen niet voorstellen.

Met Michael Tulp als algemeen directeur aan boort toverden ze de Sunshower om tot Vitamine D booster en voegden daar later ook nog eens infrarood aan toe. De Nederlandse badkamer industrie werd laaiend enthousiast. De mannen wilden het merk internationaal laten doorbreken en zochten iemand die hun hielp het merk een boost te geven. En zo kwam ik in dienst als marketing communicatie manager (2018-2020) en kon ik het merk klaar stomen voor nationale en internationale doorbraak.

Build you Brand

Een Sunshower koop je in een badkamerspeciaalzaak in Nederland, België, Duitsland, Italië en het aantal landen neemt nog toe. Ik startte met het bedenken en uiteen zetten van een lange termijn marketingstrategie 2018-2025. Want van een niche-product ontwikkelen naar mainstream kost tijd. Parallel daaraan maakte ik het jaarlijkse marketing planning & social media (actie)plan. Hiermee kreeg de ingezette strategie fysiek gestalte. Voor de Duitse groeimarkt heb ik in samenwerking met de export manager een eigen strategie opgezet. Ik weet nog dat we bij de belangrijkste distributeur zaten en de presentatie in het Duits gaven. Dat was wel even hele andere Kuchen, dan een wintersport-woordje Duits spreken. Gelukkig heb ik twee jaar in Duitsland gewoond en voel ik me daardoor snel thuis.

Na het maken van het plan zijn we verder gegaan met het opzetten en optimaliseren van alle communicatie (kanalen) aan de hand van opgestelde customer journey voor B2B als B2C. De customer journey hebben we gemaakt door eerst uitvoerig te brainstormen met het team en samen de processen in kaart te brengen. Met het geselecteerde reclamebureau hebben we de huisstijl gerebrand en doorvertaald in onder meer de website, POS materiaal en de TV commercial. De TV commercial werd uitgezonden in Nederland en opgevolgd door een online campagne. Hierdoor is het product binnen de doelgroep qua naamsbekendheid gegroeid.

Concept your Brand

Feel what light can do was het concept dat we samen met BoviAgency hebben ontwikkeld en met Lukkien hebben geproduceerd. Met dit concept maakten we duidelijk dat het gaat om licht therapie onder de douche; kracht van zonlicht en infrarood.

Execute your brand

In de periode dat ik werkzaam was bij Sunshower heb ik vooral nauw samengewerkt met de algemeen directeur en de export manager. Om alle evenementen zoals de 50+beurs in Nederland, de ISH in Duitsland, de Sunshower experience room op het hoofdkantoor en andere activiteiten uit te voeren heb ik een marketingafdeling opgezet. Toen ik vertrok bestond de afdeling uit een persoon voor events, een voor content. Daarnaast heb ik (nieuwe) externe partijen aangesteld zoals het reclamebureau, een DTP’er, een leverancier voor POS-materiaal en een vaste drukker.

VLLA

Hard to find, easy to love dat is VLLA. Een (voormalige) bar, club en creatief podium in Amsterdam, waar volop ruimte is voor (co-)creativiteit, experimenten en vermaak. Van theater tot dancefeesten, van exposities tot dinner&jazz, optredens van opkomende bands, cabaret, theater tot minifestivals en lezingen, alles passeert de revue in de nieuwe aankomende programmering van VLLA. De VLLA combinatie van creatief podium en de grote kunstige tuin was uniek in Amsterdam. VLLA heeft de deuren per 31 januari 2022 helaas gesloten. De plek op de Willem Roelofsstraat was altijd al tijdelijk. De locatie van VLLA heeft een woonbestemming gekregen, dit betekent dat VLLA tegen de vlakte gaat en dat er heel veel woningen gebouwd gaan worden.

Trends Connected heeft VLLA geholpen met

  • Social media: Instagram (opzetten account) Facebook. Post maken, publiceren en opvolgen.
  • Brand vertaling naar merchandise.
  • Organisatie events: van contract afspraak tot mee draaien aan de bar.
  • Eigen programmering
  • Personeelsevenement: Unleash the beast

Aan de Poel

10-jarig jubileum

Restaurant Aan de Poel heeft twee Michelin sterren. Het restaurant heeft een fantastisch uitzicht over het water de Poel aan het Amsterdamse Bos. Pure smaaknuances en respect voor seizoensproducten kenmerken de keuken van patron-cuisinier Stefan van Sprang. Maître-sommelier Robbert Veuger serveert er de beste wijnen bij. Het restaurant bestaat tien jaar en Van Sprang zijn wens is een eigen boek. Ze benaderen drukkerij Van den Berg in Maarn. Trends Connected verzorgt voor dit bureau voor veel klanten de merkstrategie en marketingcommunicatie.

Vertrekpunt

Van een opdracht ‘Maak een boek’ heeft Trends Connected geholpen om een geïntegreerde campagne te maken ‘A Phenomenal Signature.’ Trends Connected werd ingehuurd voor de merkstrategie en PR. Ik vervulde de rol van hoofdredacteur bij het culinaire boek, van regisseur en interviewer bij de video’s van het personeel en ambassadeurs. Daarnaast verzorgde ik de PR. Ik dacht mee met het team van Aan de Poel om het bereik op social media te vergroten.

Aanpak

De focus verlegden we van print naar digitale media: een combinatie van verhalen in het boek met verhalen op video. Deze vorm van integrale storytelling versterkten de boodschap van Aan de Poel: dat iedereen zich thuis mag en kan voelen in dit twee Michel sterren restaurant.

Resultaat

Voor deze campagne is geen nul-meting gedaan en geen rapportage gemaakt van online bereik. Bekijk de video’s en oordeel zelf wat je vindt van het resultaat en of het je uitnodigt een keer te gaan eten bij Aan de Poel. Ik weet in ieder geval van alle gesprekken en reviews je zelfs op je badslippers en joggingbroek naar Aan de Poel kunt gaan en je compleet op je gemak voelt en kan genieten van het aller-, allerlekkerste eten en drinken.

Urban Arrow

Drive Change | a decade of cargobikes

Met meer dan 80 journalisten onthulden we de Anniversary Urban Arrow op de Eurobike, de grootste fietsvakbeurs van Europa in Duitsland. Het was de kers op de taart van ruim een jaar lang buitengewoon keihard werken.

Van juni 2020 tot en met maart 2022 werkte ik als teamleider van het marketing- & communicatieteam bij Urban Arrow. In die periode was Urban Arrow organisch gegroeid van een niche product naar een Europese standaard. Binnen een markt waar de concurrentie bijna als paddenstoelen uit de grond kwamen was er behoefte aan marketing resultaat.

Ik begon met het opbouwen van het team van 3 naar 8 merkliefhebbers van Urban Arrow. In de tussentijd verhuisden we naar een nieuw pand met een distributiecentrum en showroom. Samen met het hun en mijn vertrouwde bureaus Vandenberg en Mountaineers in Maarn hebben we de 360-campagne Drive Change gemaakt. Deze bestond uit een restyle van het merk, jubileum-boek, social mediacampagne en ook nog een heel nieuwe website voor consumenten en B2B.

Tussendoor heb ik beurzen gedraaid en fotoshoots geproduceerd. Na de Proday’s in Frankrijk, hadden we Parijs als decor voor een fotoshoot van familiefietsen en zakelijke bakfietsen. Een grote wens van de Franse dealers en de Urban Arrow B2B directeur. Diezelfde zomer heb ik de EuroBico gedraaid. Langs de Main in Frankfurt fietste ik weer met de geweldige fotografen van Bill Tanaka voor nog een fotoshoot. Samen met collega’s van het inside team maakten we foto’s in lokale setting. Een vraag van de Duitse dealers die eindelijk beantwoord werd.

In het najaar heb ik een webinar geproduceerd voor Duitse dealers. Samen met Event My Brand een internationaal dealer evenement op het hoofdkantoor georganiseerd met meer dan 400 dealers van over de hele wereld.

Internationale beurzen, fotoshoots, jubileumboek

Act in Liefde

Website optimalisatie Act in Liefde

Boeklancering ‘Leef je mooiste liefdesleven’

ACT in Liefde is de plek om de liefde tot bloei te laten komen en uit te laten groeien tot een leven in liefde. Het is een speelplaats voor de liefde op een bijzondere buitenlocatie waar je op een veilige, luchtige en intieme manier de liefde kan vieren en laten opbloeien. Opgericht door Jaantje Thiadens en Andre Zeldenrust om hun missie ‘Liefde vermenigvuldigt zich als je het deelt’ vorm te geven. Alle kennis en ervaring van Jaantje heeft ze gebundeld in het werkboek ‘Leef je mooiste liefdesleven’. Trends Connected is de Creatief en strategisch partner van ACT in Liefde.

Aanpak

  • Build your brand: customer journey online brainstorm met web bureau en Act in Liefde.
  • Concept your brand: mini-festival
  • Execute your brand: social media content & planning, nieuwsbrief

Resultaat

Tijdens de boeklancering waren zo’n 80 mensen aanwezig en kun je het boek bestellen via de website en is de vernieuwde site live.

Boeklancering. Bekijk hier meer foto’s.